coronavirus - pandemie

Jouw vakantie en het coronavirus. Waar heb je recht op?

31 maart 2020
Blog

Het is even stil geweest aan deze kant. Na de opeenstapelingen van landen die werden gesloten en de uiteindelijke beslissing dat wij Nederlanders ook niet meer mogen reizen was het enorm chaotisch bij ons op kantoor. We hadden nog klanten over de hele wereld op reis en mensen die in de maand maart zouden vertrekken. We zijn met man en macht aan de slag gegaan om iedereen terug te halen en daarna iedereen te informeren die in maart op vakantie zou gaan. Inmiddels is iedereen die in april zou vertrekken ook benaderd en krijgen we weer enigszins lucht hier. Voor mij de kans om uit te leggen wat de rechten en plichten zijn die je hebt vanuit de consument.

Er zijn verschillende mogelijkheden die je hebt vanuit de consument. Dit is even afhankelijk van hoe jij de reis hebt geboekt.

  1. Alles zelf geboekt
    Heb jij zelf bijvoorbeeld een hotel of camping rechtstreeks bij deze aanbieder geboekt dan moet je zelf contact opnemen met deze partij. Ook als je via Booking.com hebt geboekt, neem dan contact op met hun. Een antwoord kan langer duren dan normaal omdat de klantenservice overbelast is vanwege alle vragen.
  2. Geboekt via reisbureau
    Heb jij je reis geboekt via een reisbureau dan is het afhankelijk van de voorwaarden bij wie zij het weer hebben ondergebracht. De oplossingen die er zijn verschillen van het kosteloos annuleren, tot annuleren met kosten of een conona-voucher. Iedereen die vertrek in april en mei zal benaderd worden en daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Ga jij later dit jaar op vakantie en wil je niet meer dan is het annuleren voor eigen rekening.
  3. Geboekt via touroperator
    Het verschil met boeken via een reisbureau of een touroperator was altijd dat een touroperator direct inkoopt bij de accommodatie of luchtvaartmaatschappij. Maar er zijn veel reisbureaus die dat ook zelf tegenwoordig dus dat verschil wordt steeds minder. Heb jij via een touroperator geboekt dan is het ook weer afhankelijk van hun voorwaarden of jij nu kosteloos kunt annuleren, een voucher krijgt of gratis kunt omboeken.
Reizen geannuleerd - corona

Annuleren van de reizen

De meeste touroperators hebben hun reizen gecanceld t/m 30 april. Uitzondering is Corendon die heeft alle reizen geannuleerd t/m 31 mei. Zou jij in deze periode op reis gaan dan krijg jij nu in de meeste gevallen een corona-voucher die je binnen 1 jaar kunt gebruiken. Vertrek jij in een periode dat de reizen (nog) niet geannuleerd zijn dan kan je alleen maar annuleren tegen kosten. Wel mag je in sommige gevallen omboeken naar een latere periode.

Dekking reis- en/of annuleringsverzekering

In vrijwel alle gevallen wordt het annuleren van de reis i.v.m. corona niet gedekt door de reis- en/of annuleringsverzekering. Sommige verzekeringsmaatschappijen hebben een clausule waarin staat dat er bij een negatief reisadvies wordt uitgekeerd maar dat is dan alleen als het gebied rood is aangemerkt door Ministerie van Buitenlandse Zaken. En dan gebeurt nu bijna niet, met uitzondering van een paar plekken in Noord-Italië en China.

Calamiteitenfonds

Ook voor het Calamiteitenfonds geldt dat het coronavirus is uitgesloten. Met de reden dat het virus niet voldoet aan de criteria waarvoor het Calamiteitenfonds is opgericht. Het fonds is gericht op abnormale en onvoorziene omstandigheden. “Nadat een virus opgekomen is, is het niet meer abnormaal en onvoorzien, het virus verspreidt zich geleidelijk. Dan geldt de dekking van het Calamiteitenfonds niet meer.” aldus de directeur van het Calamiteitenfonds.

Geef een reactie